Nyhedsbrev juli 2009
Medio juni afholdte bestyrelsen budgetmøde. Som lovet i sidste nyhedsbrev, og som følge af vores nye vedtægter, skal vi ved denne folder informere brugerne om de ændringer det giver i priserne.
Generelle forhold.
Energistyrelsen har den overordnede myndighed og udstikker retningslinierne for hvordan varmeprisen skal opgøres. Energistyrelsen har i sine anvisninger angivet, at varmeprisen skal opgøres efter et prisægte princip. Derudover skal varmeudgiften fordeles efter hvor meget man belaster værket. Energistyrelsen anviser, at dette kan ske efter antallet af m2 jf. BBR registret. Det er klart, at Energistyrelsens holdninger og retningslinier er meget politiske, og man kan diskutere hvorvidt man er enig med Energistyrelsen, men, som bestyrelse bliver vi nødt til at følge de retningslinier som der anvises. Med Energistyrelsens retningslinier in mente, har bestyrelsens på sidste bestyrelsesmødet besluttet sig for følgende priser.
Varmeprisen.
I henhold til Energistyrelsens anvisninger, skal varmeprisen ”holdes ren”. Der må ikke være andre udgifter involveret end dem, der direkte kan relatere sig til varme. Dvs. prisen beregnes som det samlede gaskøb fratrukket det EL salg, som vi producerer pga. varmeproduktionen. Aconto prisen for dette år vil blive 437,5 kr. pr. MWh
Hvilket er den laveste varmepris i værkets historie. Det er vores fantastiske gaspris der gør, at prisen kan komme så langt ned. Til sammenligning startede vi det netop opgjorte år med en acontopris på varme på 600 kr.
Faste bidrag.
I henhold til Energistyrelsens anvisninger, er det kun nogle bestemte omkostningstyper, der kan kommer ind under denne kategori. Ved sammentælling giver det at det faste bidrag bliver 3431,25 kr. Hvilket er stort set det samme som sidste år.
Effektbidrag.
I henhold til Energistyrelsens anvisninger, er det kun nogle bestemte omkostningstyper, der kan kommer ind under denne kategori. Det er samtidig den kategori, hvor Energistyrelsen mener, at fordelingen af omkostningerne skal ske efter et kvadratmeter princip.
Det er den samlede bestyrelses holdning, at som udgangspunkt alle bør betale den samme afgift uagtet hvor mange kvadratmeter ens hus er på. Vi har alle en stemme pr. måler, alle bør betale lige stor andel til afdrag af gælden. Vi bør også betale lige meget, når skorstenen skal males og lignende. Den hidtidige prisfastsættelse har gjort, at forskellen mellem dem der betaler mindst i fast bidrag og dem der betaler mest, var næsten 10.000 kr. om året, og det er vel at mærke inden man bruger noget varme. Ud fra at alle bør betale det samme, og ud fra at Energistyrelsen pålægger os en differentiering af prisen, har en enig bestyrelse valgt at justere satserne. Formålet er, at forskellen mellem hvad vi betaler for vores medlemskab bliver mindre, samtidig med at vi rent faktisk gør, det
Energistyrelsen anviser os. De nye justerede satser, alle inkl. moms, er.
0-100 m2: 97,50 kr. – 101-130 m2 : 75,00 kr. – 131-180 m2: 31,25 kr. 181-200 m2: 25 kr.
De justerede satser betyder, at forskellen mellem hvad alle betaler bliver minimeret fra næsten 10.000 til næsten 3.500 kr. Bestyrelsen har lavet tre regneeksempler på, hvad konsekvensen af den nye faste pris bliver.
Størrelse på hus | Pris sidste år inkl. moms | Ny pris inkl. moms | Forskel i pris fra sidste år |
100 m2 | 11.556,25 | 13.181,25 | +1.625 |
140 m2 | 15.368,75 | 15.743,75 | + 375 |
200 m2 | 21.493,75 | 17.493,75 | -4.000 |
Bestyrelsen ville jo gerne sætte det faste bidrag ned for alle. Men som tidligere nævnt, er det vores opfattelse, at det ikke bør være størrelsen af ens hus der afgør om man betaler 10.000 kr. mere eller mindre af på gælden, om man betaler mere eller mindre til skorstensmaling mv.
Det er dog bestyrelsens håb, at den kraftige nedsættelse af varmeprisen pr. MWh vil betyde, at de få der oplever en stigning i det faste bidrag samlet set stadig vil opleve et fald i varmeregningen.
Selvaflæsning.
I maj måned udsendte værket selv aflæsningskort. For første gang skulle forbrugerne selv aflæse varmen. Der var både mulighed for at taste selv på Internettet ligesom man kunne sende brevet pr. post. Målet er selvfølgelig at andelshaverne laver arbejdet, og sparer værket for udgiften til at aflæse målerne manuelt. Som dem der har tastet selv på Internettet har opdaget, er der på nettet gemt tidligere årsopgørelser, og man kan se statistik over sit varmeforbrug. Der er altid adgang til oplysningerne på nettet, undtagen de perioder, hvor varmeværkets personale laver årsopgørelser og lignende. For EDB folket er det altså muligt at bruge nettet som sin styringstabel.
Vi sendte 189 selvaflæsningskort ud, og vi fik 100 retur via nettet og 69 blev sendt via post. Varmemesteren måtte personligt aflæse måleren hos 20 personer som ikke fik indsendt oplysningerne til tiden. Hvoraf enkelte stadig er udestående. Bestyrelsen er rigtig glad for at så mange af jer, har valgt at bruge nettet. Det er trods alt den billigste løsning for værket. Vi er også glade for at så mange valgte at sende ind på kortet. Når næsten 90% sender ind af sig selv, så mener vi, at det også er jeres accept af, at vi går væk fra manuel aflæsning fra værkets side.
Der er dog lidt malurt i bægeret. 20 husstande aflæste ikke selv deres forbrug til tiden. Vi håber dog på, at det skyldes en førstegangs forglemmelse. Da værket har udgifter forbundet med, at aflæse dem der ikke selv sender det ind, mener bestyrelsen, at det ikke skal være de øvrige andelshavere der afholder disse udgifter. Vi har derfor besluttet, at fra næste år vil vi rykke dem der mangler aflæsning, rykkergebyret koster 81,25 kr. har denne rykker ingen effekt vil varmemesteren tage ud og aflæse måleren manuelt. Dette koster 337,50 kr.
MEN har man problemer med at aflæse varmen af den ene eller anden grund, så kan man altid henvende sig til varmemesteren på 86461292 mellem 08.00 og 14.00 og få hjælp. Den hjælp, hvad enten det er telefonisk eller at varmemesteren tager ud og hjælper på adressen, koster ingenting.
Det var de vigtigste ting fra det nye takstblad. Almindelige rykkergebyrer mv. som der ikke er ændret på, er ikke gennemgået i nyhedsbrevet. Det samlede takstblad kan rekvireres ved henvendelse til varmeværket på tlf. 86462044.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen
Den samlede bestyrelse for Værum-Ørum Kraftvarmeværk er:
Morten Bøhm, formand, Væth, tlf. 87 11 80 28
Ole Lund, næstformand, Jebjerg, tlf. 86 44 56 09
Brian L. Sørensen, Jebjerg, tlf. 86 44 55 45
Steffen Sørensen, Værum, tlf. 86 44 51 49
Hanne Gregersen, Værum, tlf. 86 44 50 95
Suppleanter:
Ole Bloch, Værum, tlf. 86 44 55 78
Torben Andersen, Væth, tlf. 86 44 53 24
Del på facebook