Formandens beretning 2025 

 

Så er det blevet oktober og igen er vi samlet til en generalforsamling i vores lille værk. Og det er super rart, at igen kunne starte en formandsberetning med, at vi har sat priser ned med 875 kr. pr andelshaver. I en tid hvor vi har set ind i stigende priser, er det rigtig rart at kunne starte med at fortælle om en prisnedsættelse. 

I forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine og den forhøjede gaspris det medvirkede til, så lagde vi dengang en plan for, hvordan det underskud skulle betales tilbage. Vi kan konstatere, at vi er foran den plan, og derfor har vi i år sat prisen ned med 875 kr. pr andelshaver. I forbindelse vores regnskabsgodkendelse i sptember måned, kan vi konstatere, at sidste år resultat var endnu bedre, end vi forventede, og at vi derfor allerede i indeværende år kan fjerne underdækningen fra tidligere helt. Det vil sige, at vi kan sætte prisen yderligere ned med 1000 kr. på andelshaver. 

 

Vi har dog ikke valgt, at sætte prisen yderligere ned i år, da vi ikke endnu er super langt inde i regnskabsåret, og det er først når vi for alvor begynder at sælge varme, vi kan se om budgettet holder. Men alt tyder på, at vi kan sætte prisen yderligere ned med 1000 kr. pr husstand, hvis ikke i indeværende år, så i hvert fald fra næste år. Hvis alt andet forsætter som det skal. Det synes jeg er en glædelig nyhed. Det er trods alt noget sjovere at skulle holde en formandsberetning på, at priserne sættes ned i stedet for op. 

Selvom det er træls at skulle betale de gamle underskud af, så synes jeg, at det siger noget om vores robusthed, at vi kan lægge en plan og ikke bare lægge en plan – men også være foran på den plan. Det synes jeg viser noget om det solide og seriøse arbejde der udføres. 

Samtidig har vi bragt os selv i en situation, hvor vi står med et nybygget værk, som ikke kræver flere væsentlige investeringer, og dermed har vi fremtidssikret os, så godt som man nu kan. Vi har et værk, som primært drives af sol, og af el når prisen er rigtig. Vi har træpiller og gas som back up. Vi har en ekstraordinær stor akkumuleringstank, som gør, at når priserne er gode, så kan vi fylde den, og bruge varmen til at priserne er dårlige. Så på den måde, er vi godt rustet til fremtiden, hvad en end måtte bringe. 

Vi er snart helt færdig med ledningsnet (vi har mangler lidt i Væth), vi har fået tilkoblet Haslund have og der er allerede lagt stik ind, til de nye parceller. Så på den måde går alt lige efter planen. 

Der er altså ingen planer om flere investeringer i varmeværket. Så nu skal vi drifte og optimere for at anlægget udnyttes mest optimalt. 

 

Som jeg har nævnt ved tidligere generalforsamlinger, og som også er beskrevet i flere nyhedsbreve – og som vel også er Sørens budskab ift. energi optimering, så kan vi snart ikke justere mere central ift. optimering. Vi har gjort det vi kan for at optimere, og den næste del af optimeringen ligger derfor ude ved os forbrugere. 

Nogle af jer der har været med tidligere, ved også, at vi som forbrugere gerne skal bruge så meget af den varme vi producere som muligt. Det vil sige, at det gælder om, at vores anlæg er indstillet så korrekt som muligt, så vi sikrer os, at den varme der produceres også er den varme der efterspørges, og bliver brugt. Hverken mere eller mindre. 

Vi har i en periode kørt med, at betale Hedegaard for at besøge de andelshavere med anlæg, der kærer mindst optimalt. Det har ikke virket så effektivt, som vi har ønsket. Der kan være mange grunde til det, og jeg vil ikke gætte på hvad der er årsagen. Vi kan bare konstatere, at fjernvarmevandet kommer retur med for høje varmegrader. Det betyder jo, at værket bruger brændsel og energi på at cirkulere varme, som ikke bliver brugt. Det vil sige, at får vi styr på det, så kan vi producere mindre, og dermed får den samme varmekomfort for færre penge. Det vil vi rigtig gerne.

 

Bestyrelsen har brugt rigtig lang tid, også over flere år, på at drøfte hvad vi kan gøre. Vi har drøftet en motivationstarif mange gange, også fordi det er det værktøj man bruger på rigtig mange værker landet over. Som prissætningen har været tidligere, så har alle forbrugere delt udgiften for de anlæg, som ikke kører optimalt. Der er jo kun os som forbrugere til at betale, men spørgsmålet er, om det er fair, at vi alle betaler en andel af den samlede udgift, hvis udgiften kan henføres til få anlæg. 

I forbindelse med vores snakke i bestyrelsen, har vi har kigget på statistikker for afkøling, retur temperatur og lignende. Der var virkelig nogle forhold, som fik os i bestyrelsen til at ændre syn på spørgsmålet. 

 

Vi har ca. 600 forbrugere koblet på værket. Af de 600 forbrugere, er der ca. 200 som ikke afkøler vandet ned til 37 grader. Af de 200 er der ca. 50-60 stk., hvor der virkeligt er noget i vejen. Der er flere huse imellem her, hvor der cirkuleres 250.000 liter vand pr. måned, uden at der er et egentligt forbrug. Det er mange mere end hvad almindelige huse bruger på årsbasis.  Det har åbenbart ikke haft en effekt med de besøg, som har været bestilt – af årsager jeg som sagt ikke kan eller vil gætte på. Men er det rimeligt, at det er os alle sammen der betaler den regning, som det koster, både at producere og cirkulere den mængde varme vand. 

 

Jeg kan tage mit eget hus som eksempel. I løbet af vinteren steg min returtemperatur ganske voldsomt. Nu har jeg jo løbende holdt øje med mit anlæg, netop fordi vi har haft disse drøftelser i bestyrelsen. Det blev ret hurtigt konstateret, at det var termostaten til min varmtvandsbeholder, der havde sat sig fast. Det gør sådanne termostater jo, da de jo ikke bliver brugt og bearbejdet dagligt. 

Resultatet af den defekte termostat var, at selvom min varmtvandsbeholder var varm nok, så virkerede føleren ikke, så derfor kalder anlægget på mere og mere varmt vand, da beholderen jo aldrig når op på den ønskede temperatur, fordi måleren ikke virker – så cirkulerer vandet bare rundt. Det vil formentlig koste værket 15.000 kr. årligt hvis jeg ikke havde gjort noget, og den defekte del af termostaten kostede omkring 500 kr. hvis vi har 50 huse med sådanne defekter, så er det en kæmpe ekstra udgift for os alle sammen, og når man så tænker på, at besøg ikke har virket, så synes vi i bestyrelsen at motivationstarif er den eneste vej frem. 

 

Vi har selvfølgelig også diskuteret ting, der taler imod motivationstariffen. Det kunne være lejeboliger, hvor udlejer ikke ønsker at renovere fjernvarmeanlægget. Men der kom vi frem til, at hvis det er termostater mv. der skal skiftes, i lighed med mit eksempel, så er det nok en udgift, som lejer vil afholde uanset, at det er udlejers ansvar. 

Det er også klart, at to-strengede anlæg alt andet lige, giver bedre afkøling end et-strengede anlæg. Men vi kan også af se data fra vores forbrugere, at der er masser af en-strengede anlæg, der har returtemperaturer på under 37 grader. 

Det er også klart, at nyere anlæg alt andet lige må være bedre til at være effektive end ældre anlæg. Men igen, kigger vi på data, kan vi se, at rigtig mange på listen også er nye anlæg i Haslund, og det må jo skyldes, at disse anlæg ikke er korrekt indreguleret efter installation. 

Så vi har som bestyrelse undersøgt rigtig mange ting, og kan se, at: 

  1. Der er mange nye anlæg, som ikke er indreguleret efter installation. Derfor må det være nemt ved et eftersyn at få korrekt returtemperatur. 
  2. Der er mange anlæg, som ikke kører korrekt, og som formentlig har defekter (som min termostat) og derfor forholdsvis simpelt kan sættes på til at køre korrekt og dermed leverer korrekt returtemperatur 
  3. Vi kan ikke se, at der skulle være nogle, der ikke kan levere den ønskede returtemperatur (en strengede ctr. To strengede anlæg) 

 

Derfor har vi indført motivationstariffen. 

 

Vi synes grundlæggende, at det er ejernes ansvar, at deres anlæg kører ordentligt, og holder opsyn med, at anlæggene kører korrekt. 

Vi synes ikke det er en fælles opgave, at betale for anlæg der ikke vedligeholdes eller efterses korrekt. Fjernvarme units mv. er forbrugernes ejendel og dermed også deres ansvar. 

Når det så er sagt, så har vi valgt, at indføre tariffen med årsopgørelsen 2025/26. Det har vi gjort fordi vi ønsker grundlæggende ikke, at nogle forbrugere skal betale tariffen. Vi vil helst, at alle anlæg bliver gennemgået, og sat korrekt op – bliver repareret hvis der er behov for det. Men vi vil helst, at alle anlæg kører korrekt, så vi sparer det vi skal på værket, i stedet for at få pengene ind fra forbrugerne. Derfor beregnes tariffen først fra sommeren 2026. Så vi, forbrugere, har et tilløb til, at fikse det inden fyringssæsonen går i gang. Hvilket den jo er nu. 

 

Efter vi sendte nyhedsbrev ud i sommer, blev jeg kontaktet af en større forbruger, som straks ville kobles af værket, da motivationstariffen, gjorde varmeregningen urimelig dyr. Efter en snak blev vi enige om, at det nok var bedst at vores varmemester kom på besøg og kiggede på anlægget inden rørene blev kappet, og den regning som det nu engang koster.  Efter 5 min. kunne varmemesteren pege på problemet, og da anlægget var meget avanceret blev det aftalt, at kunde fik installatøren til at indregulere anlægget korrekt. Det synes jeg viser meget godt, hvad der i mange tilfælde skal til – og så er det jo skidt, hvis det ikke bliver gjort. Der kan også være mere vanskelige tilfælde, men dem har vi i bestyrelsen ikke hørt om endnu. 

Og husk, det vigtigste er ikke at få tariffen betalt, det vigtige er, at anlæggene kører korrekt. 

Bestyrelsen har derudover kontaktet Heimstaden (som ejer Bjørnsager) og Birch ejendomme (som ejer Haslund have), for at sikre, at disse anlæg indreguleres korrekt. Vores varmemester har besøgt flere af stederne og kan konstatere, at anlæggene alle er sat til maks, og ikke er indreguleret. Begge har kvitteret for, at de vil igangsætte en gennemgang af alle anlæg, så de bliver indreguleret korrekt.  

Desuden har bestyrelsen laven en prioriteret liste til varmemesteren, og til Hedegaard med de anlæg, som returnerer varmen med den højeste temperatur. Vi kan ikke tvinge disse forbrugere til at åbne døren, eller ordne deres anlæg. Men igen, vi håber det virker. 

Flere har også kontaktet vores varmemester, og rigtig mange har kontaktet egne vvs’ere til gennemgang af anlæggene. Og det håber vi kommer til at hjælpe. 

Men vi kan også konstatere, at det ikke er alle steder, der sker noget. med alle din ting vi har sat i gang  synes vi, at vi som bestyrelse har gjort det rigtige med at indføre motivationstariffen. Vi synes også vi har gjort alt hvad vi kan for, at dem som vil, også har en chance for, at få ordnet deres anlæg – så de ikke skal betale motivationstariffen. 

Jeg synes det er rigtig fint, at flere og flere kontakter varmemesteren og administrationen omkring deres installation, deres forbrug – bliv endelig ved med det. 

Til slut vil jeg gerne sige tak til alle i bestyrelsen for et godt samarbejde det forgangne år, tak til administrationen for samarbejdet – og jeg håber at vi kan fortsætte den gode retning værket er inde i.