Vedtægter for Værum-ørum Kraftvarmeværk A.m.b.a.
Download pdf kopi her
§ 1
Navn og hjemsted
1.1. Selskabets navn er Værum-ørum Kraftvarmeværk A.m.b.a.
1.2. Selskabets hjemsted er Langå Kommune.
§ 2
Formål og forsyningsområde
2.1. Selskabets formål er at etablere kraftvarmeanlæg og gennem disse anlæg at drive fjernvarmeforsyning i Værum, Væth og Jebjerg, samt at sælge elproduktionen for på bedste og billigste måde at sikre fjernvarmeforsyning, eventuelt i samarbejde med andre energiselskaber.
2.2. Selskabets forsyningsområde fastsættes til enhver tid af selskabets bestyrelse under hensyntagen til såvel tekniske som økonomiske forhold. Ved fastsættelse af forsyningsområdet skal den til enhver tid gældende kommuneplan og varmeplan respekteres.
§ 3
Andelshaverne
3.1 Andelslshaver kan optages en fysisk eller juridisk person såfremt denne er:
a. Ejer af en særskilt matrikuleret ejendom.
b. Ejer af en ejerlejlighed, når denne har egen hovedmåler tilhørende selskabet.
c. Ejer af en bygning på lejet grund.
d. En ejerlejligheds, andelsbolig-, almennyttig bolig forening eller ejer af en udlejningsejendom, der somfælles facilitet har den selvstændige direkte til-
slutning til selskabets ledningsnet med hovedmåler
tilhørende selskabet.
3.2 Enhver, der opfylder de i 3.1 anførte betingelser, og hvis ejendom ligger indenfor forsyningsområdet, er berettiget til at blive optaget som andelshaver, såfremt den pågældende ejendom kan forsynes med fjernvarme.
Andelshaverne skal respektere selskabets gældende vedtægter og de af selskabets bestyrelse udarbejdede almindelige og tekniske leveringsbestemmelser – der fastsætter vilkår for levering af fjernvarme.
3.3 Levering til ikke-andelshavere kan ske på leveringsvilkår, der svarer til de for andelshavere gældende.
3.4 Brug af brændeovn, der ikke er tilsluttet det vandbårne system samt solvarme til brugsvand tillades.
3.5 Når særlige forhold gør sig gældende f.eks. med hensyn til bygningskarakter og varmebehov, kan bestyrelsen indgå særaftaler med hensyn til tilslutning og varmelevering.
§ 4
Andelshavernes hæftelse og økonomiske ansvar
4.1 I forhold til trediemand hæfter den enkelte andelshaver for selskabets forpligtelser alene med den andelshaveren pålignede tilslutningsafgift. Herudover hæfter andelshaveren ikke personligt.
4.2 Andelshavere, som er tilmeldt i tegningsperioden, skal betale 100,- kr i tilslutningsafgift. Senere indmeldelse kan ske ved betaling af tilslutningsafgift i henhold til tilslutningstakst udarbejdet af selskabets bestyrelse.
4.3 Selskabets årlige omkostninger beregnes og fordeles efter en af bestyrelsen udarbejdet tarif.
§ 5
Udtrædelsesvilkår
5.1 Udtrædelse af selskabet kan finde sted med 18 måneders skriftlig varsel til et regnskabsårs udløb. Udtrædelse er dog til enhver tid begrænset af lovgivningen og offentlige myndigheders beslutninger.
5.2 På udtrædelsestidspunktet forpligter andelshaveren sig til at betale:
a. Afgifter i henhold til årsopgørelse.
b. Eventuelt skyldige afgifter.
c. Et beløb til dækning af udgifter ved afbrydelse af stikledningen ved fordelingsledningen, nedtagning af måler og andet tilhørende selskabet.
d. Selskabets omkostninger ved eventuel fjernelse af de selskabet tilhørende ledninger på den udtrædendes ejendom i det omfang sådanne ledninger alene vedrører den udtrædendes varmeforsyning.
Endvidere kan bestyrelsen foranledige opkrævet:
e. Andel af anlæg og renoveringsudgifter, der er godkendt af generalforsamlingen tidligere end 2-års dagen for udtrædelsestidspunktet, og hvorpå selskabet foretager afskrivninger. Beløbet beregnes som den udtrædendes andel af selskabets samlede anlægsudgif ter på opsigelsestidspunktet med fradrag af de afskrivninger, der har været indregnet i priserne.
Den udtrædendes andel af selskabets ovennævnte anlægsudgifter med fradrag af foretagne afskrivning beregnes på grundlag af den udtrædende andelshavers andel af selskabets samlede registrede tilslutnings værdi i regnskabsåret inden opsigelsen.
5.3 En udtrædende andelshaver har ikke krav på nogen andel af selskabets formue.
5.4 Ledninger, der tilfører naboejendomme varme, fjernes ikke, og den udtrædende er forpligtet til efter forlangende fra selskabet at lade selskabet tinglyse sædvanlig deklaration om sådanne ledningers fortsatte beliggenhed, eftersyn og reparation.
5.5 Udtræden kan ikke finde sted de første 5 år fra tidspunktet for tilslutning til forsyningsanlægget.
§ 6
Deklaration
6.1 En andelshaver er forpligtet til på bestyrelsens forlangende at lade tinglyse:
a. deklaration om fjernvarmeforsyning i overensstemmelse med selskabets vedtægter eller leverings-bestemmelser.
b – deklaration om ledninger, der fores gennem andelshaverens ejendom til forsyning af andre ejendomme.
Deklarationerne tinglyses servitutstiftende på den tilsluttede ejendom efter de regler, som bestyrelsen til enhver tid måtte fastsætte.
Tinglysningen bekostes af selskabet. Selskabets bestyrelse er påtaleberettiget.
§ 7
Generalforsamling
7.1 Generalforsamlingen er selskabets øverste myndighed.
7.2 Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af oktober måned, første gang i oktober måned 1996.
7.3 Generalforsamlinger indvarsles med mindst 14 dages varsel og højst 4 ugers varsel ved skriftlig indbydelse og/eller ved annonce i mindst et lokalt blad efter bestyrelsens skøn og med angivelse af dagsorden.
7.4 Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde :
1. Valg af dirigenent.
2. Beretning for det forløbne regnskabsår.
3. Det reviderede årsregnskab fremlægges til godkendelse.
4. Forslag fra bestyrelsen, herunder fremlæggelse af investeringsplan for kommende år.
5. Indkomne forslag fra andelshaverne.
6. Budget for indeværende driftsår fremlægges.
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
8. Valg af suppleanter til bestyrelsen.
9. Valg af revisor.
10. Eventuelt.
7.5 På generalforsamlinger har hver andelshaver een stemme for hver tilslutning, der opfylder betingelserne i S 3, stk. a-d.
7.6 Stemmeret kan udøves ved skriftlig fuldmagt, men ingen kan afgive flere end to stemmer yderligere ved fuldmagt.
7.7 Det er en forudsætning for stemmeudøvelse, at andelshaveren på 8. dagen før generalforsamlingen ikke er i restance.
7.8 Afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed uden hensyn til de mødtes antal.
7.9 Ved vedtægtsændringer samt den ekstraordinære generalforsamling, hvor den endelige igangsætning skal til afstemning kræves, at mindst halvdelen af selskabets andelshavere er repræsenteret på generalforsamlingen og endvidere, at beslutningen vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer, som er repræsenteret på generalforsamlingen ved stemmeafgivelsen. Er mindre end halvdelen af andelshaverne repræsenteret på generalforsamlingen, men forslaget er vedtaget af 2/3 af de repræsenterede andelshavere, indkalder bestyrelsen inden 14 dage til en ny generalforsamling. Denne generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter datoen for første generalforsamling, og forslag kan da vedtages alene med simpel stemmeflerhed, uden hensyn til det repræsenterede antal andelshavere.
7.10 Vedtægtsændringer skal, så længe kommunen har stillet garanti for selskabets gæld, godkendes af kommunalbestyrelsen.
7.11 Selskabets bestyrelse er bemyndiget til at foretage sådanne ændringer i selskabets vedtægter, som er nødvendige på grund af offentlige myndigheders krav, uden at reglerne for vedtægtsændringer skal følges. Bestyrelsen skal på førstkommende generalforsamling redegøre for sådanne ændringer.
7.12 Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen skriftligt i hænde senest 10 dage før generalforsamlingen. Bestyrelsen er forpligtet til at undersøge, om fremkomne forslag er i overensstemmelse med gældende lovgivning.
7.13 Det reviderede årsregnskab samt eventuelle forslag skal være fremlagt på selskabets kontor senest 8 dage før generalforsamlingen.
7.14 Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når bestyrelsen finder det fornødent, eller når mindst 1/3 af andelshaverne skriftligt fremsætter ønske herom ledsaget af de forslag, der ønskes behandlet. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes inden 4 uger efter modtagelsen af skriftligt ønske herom.
§ 8
Bestyrelsen
8.1 Selskabets bestyrelse består af 5 medlemmer. Det tilstræbes, at der vælges mindst medlem af hver af de tre byer (Værum-Væth-Jebjerg) Derudover vælges 2 medlemmer ved stemmeflerhed uanset bopæl. Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år ad gangen, men kan genvælges.
8.2 I den periode, hvor der gives kommunegaranti for lån, kan kommunalbestyrelsen udover de 5 medlemmer udpege et bestyrelsesmedlem. Dette medlem kan når som helst udskiftes af kommunalbestyrelsen. Indtil aflevering af værket har fundet sted, deltager suppleanterne som fuldgyldige bestyrelsesmedlemmer.
8.3 I ulige år afgår 3 bestyrelsesmedlemmer og i lige år afgår 2 bestyrelsesmedlemmer. Første gang udpeges de udtrædende medlemmer ved lodtrækning. På hver generalforsamling vælges 2 suppleanter for 1 år ad gangen. Genvalg kan finde sted. Ved et bestyrelsesmedlems udtræden af bestyrelsen i valgperioden, herunder såfremt et bestyrelsesmedlem mister sin v algbarhed, indtræder suppleanten i bestyrelsen i stedet for det nuværende medlem frem til det tidspunkt den udtrædende er valgt. Suppleanter kan deltage i alle bestyrelsesmøder uden stemmeret og modtager dagsorden og mødereferat.
8.4 Valgbar som generalforsamlingsvalgt bestyrelsesmedlem og suppleant er enhver andelshaver eller myndig person fra dennes husstand, som har stemmeret. Andelshavere jfr. 3.1.d. er valgbar til bestyrelsen ved et medlem af andelshavernes bestyrelse. Generalforsamlingen afgør endeligt eventuelle tvivlsspørgsmål om valgbarhed.
§ 9
Selskabets ledelse
9.1 Bestyrelsen har den overordnede ledelse af selskabet og alle dets anliggender. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand og eventuel kasserer.
9.2 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 af dens medlemmer er mødt til indvarslet møde. Bestyrelsens beslutninger træffes ved flertalsafstemninger. Står stemmerne lige, er formandens stemme afgørende.
9.3 Referat fra bestyrelsesmøder indføres i selskabets protokol, der føres som en beslutningsprotokol.
9.4 Bestyrelsen skal udsende meddelelse til alle forbrugere ved ændring af drift, takster eller priser med redegørelse for årsag til ændringen.
9.5 Bestyrelsen antager og afskediger daglig leder og andet overordnet personale og træffer aftaler om ansættelsesforhold, vederlag m.v.
9.6 Bestyrelsen har bemyndigelse til i selskabets navn at optage lån, købe, sælge og pantsætte fast ejendom samt foretage enhver anden forretning og disposition vedrørende selskabet.
9.7 Bestyrelsen kan nedsætte et forretningsudvalg blandt bestyrelsen, som fungerer i henhold til forretningsordenen. Bestyrelsen kan hermed delegere nogle af sine beføjelser til forretningsudvalget.
9.8 Selskabet tegnes af forretningsudvalget eller i mangel heraf af 4 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf det ene skal være formanden eller fungerende formand.
9.9 Bestyrelsen kan meddele prokura, dog til mindst 2 personer i foreningen.
§ 10
Regnskab og revision
10.1 Selskabets regnskabsår er 1. juli til 30. juni.1. regnskabsår går til 30. juni 1996. Årsregnskabet opgøres under hensyntagen til lovgivningens bestemmelser og god regnskabsskik.
10.2 Regnskabet revideres af en revisor, som opfylder de afmyndighederne stillede krav for autorisation af sådan virksomhed.
§ 11
Selskabets opløsning
11.1 Beslutning om selskabets opløsning kan kun vedtages af generalforsamlingen efter reglerne om vedtægtsændringer og i øvrigt i henhold til den til enhver tid gældende lovgivning.
11.2 Når der består kommunal garanti for selskabets gældsforpligtelser, kan opløsning af selskabet kun ske med kommunens samtykke.
11.3 Besluttes selskabets opløsning, skal der på generalforsamlingen, hvor beslutningen tages, vælges en eller flere likvidatorer til at forestå opløsningen.
11.4 Eventuelt overskud ved opløsningen skal fordeles mellem andelshaverne i forhold til andelshavernes andele af selskabets forbrugsuafhængige omkostninger i det sidste regnskabsår.
Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 10.november 2008